Suxoa

Wilson's Promontory
Igår var jag iväg hela dagen och spenderade helt fantastiska timmar i Wilson's Promontory, en nationalpark i sydöstra Victoria. Jag hade ganska höga förhoppningar eftersom jag hört så mycket gott om den, men de blev klart överträffade. Satan, vilka underbara platser. Det finns en hel del berg runtom i området och svag som jag är inför berg var jag otroligt mycket i mitt rätta element. Jag har nu även träffat på ytterligare ett typiskt australiensiskt djur - känguru! 
 
Vi vandrade under dagen genom en del regnskog och Australiens alla bränder sätter verkligen sin prägel på skogarna här. Det står många brända träd runtom i skogarna, av vilka vissa är döda medan andra klarar sig genom bränderna och lever vidare med ett bränt yttre. Att det döda och levande möts så tydligt känns väldigt speciellt, kanske särskilt när de svarta, brända stammarna dessutom har röd koda och därmed tycks blöda.
 
Vi gick även genom alléer med tea tree och det kändes som att alla färger tog en paus. Jag kan knappt själv tro på att bilden nedan är oredigerad på grund av att färgerna är så väldigt grå. 
 
På andra sidan skogarna väntade vyer som träffade mig rakt i hjärtat. 
 
Jag vill verkligen åka tillbaka och spendera än mer tid omgiven av dessa vyer. Så stillsamt och storslaget. 
 
Efter bergen åkte vi vidare till Squeaky Beach. Denna strand, och så många andra platser här, har ett namn som är väl självförklarande; stranden gnäller/gnisslar/piper när en går i sanden. Så galen känsla! För det första kändes stranden precis som en specifik typ av snö, den torra typen som känns som, och låter som, potatismjöl. Bara det var väldigt knasigt. Att den utöver detta lät som en blandning av gnälliga skor mot plastgolv och någon slags friktion mot gummi eller plast var smått surrealistiskt. Ljudet och sammansättningen av sanden kommer sig tydligen av någon särskild mineral och stranden var även väldigt paradisvit. 
 
Idag har jag en välbehövd vilodag. Jag ska snart börja titta på vad jag behöver läsa inför nästa vecka i skolan och kanske sminka mig lite senare men utöver det ska jag bara jobba på att ta det lugnt. Det händer mycket runtom och inuti mig så jag behöver verkligen se till att jag fortsätter hålla mig välmående i det. Hoppas ni tar hand om er med!